Poniżej znajduje się test złożony z 10 losowo wybranych pytań. Uzupełnij test wybierając jedną odpowiedź na każde z nich. Po ukończeniu testu zostaną wyświetlone prawidłowe odpowiedzi, zgodnie z legendą:
poprawnie zaznaczona odpowiedź, błędnie zaznaczona odpowiedź, odpowiedź, którą należało zaznaczyć.
Możesz w dowolnym momencie przerwać test wciskając przycisk "Powrót" w górnym menu lub wylosować nowy zestaw pytań odświeżając stronę (domyślnie klawisz F5).
a ) zezwolenia ustnego lub pisemnego wydanego przez upoważnionego konserwatora
b ) ważnej decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego
c ) oznaczenia CE umieszczonego na urządzeniu
d ) deklaracji zgodności wystawionej przez wytwórcę
a ) wykonywanie niewielkich napraw urządzenia w ramach posiadanego wykształcenia i umiejętności
b ) przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi UTB
c ) zapoznanie się z planem pracy i wielkością przenoszonych ładunków
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) są zawarte w instrukcji eksploatacji urządzenia
b ) określa konserwator urządzenia
c ) określa w protokole inspektor wykonujący badanie
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) określone ustawą działania zmierzające do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych i urządzeń do odzyskiwania par paliwa oraz działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego w tych obszarach
b ) instytucje kontrolujące stan techniczny urządzeń
c ) Urząd Dozoru Technicznego
d ) UDT, WDT, TDT
a ) Urząd Dozoru Technicznego oraz specjalistyczne jednostki dozoru technicznego
b ) Urząd Dozoru Technicznego oraz upoważnione przez UDT organizacje
c ) Urząd Dozoru Technicznego i zagraniczne jednostki dozoru technicznego
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) modernizacja urządzenia technicznego
b ) naprawa urządzenia technicznego
c ) usuwanie usterek i innych nieprawidłowości urządzenia technicznego
d ) wytworzenie nowego urządzenia
a ) naprawiający lub modernizujący, który posiada uprawnienie wydane przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego
b ) eksploatujący urządzenie techniczne posiadający odpowiednie doświadczenie w zakresie napraw lub modernizacji
c ) konserwator posiadający odpowiednie doświadczenie w zakresie napraw lub modernizacji
d ) w niewielkim zakresie kompetentny operator
a ) całkowita, częściowa, ograniczona
b ) pełna, ograniczona, uproszczona
c ) pełna, cykliczna, sporadyczna
d ) UDT, WDT, TDT
a ) konserwator po wykonaniu przeglądu z wynikiem pozytywnym
b ) organ właściwej jednostki dozoru technicznego lub eksploatujący urządzenie techniczne z upoważnienia organu właściwej jednostki dozoru technicznego
c ) organ właściwej jednostki dozoru technicznego lub organ administracji publicznej z upoważnienia organu właściwej jednostki dozoru technicznego
d ) organ właściwej jednostki dozoru technicznego
a ) urządzenie posiada ważną decyzję zezwalającą na eksploatację jeżeli wymagają tego odpowiednie przepisy
b ) posiada zaświadczenie kwalifikacyjne odpowiedniej kategorii
c ) urządzenie posiada aktualny pozytywny wynik przeglądu konserwacyjnego
d ) wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione jednocześnie
a ) urządzenie posiada aktualny wpis w dzienniku konserwacji potwierdzający sprawność urządzenia
b ) przeszedł odpowiednie szkolenie stanowiskowe
c ) urządzenie posiada ważną decyzję zezwalającą na eksploatację
d ) wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione jednocześnie
a ) otrzymuje pisemne upomnienie
b ) otrzymuje zalecenia pokontrolne
c ) podlega grzywnie lub karze ograniczenia wolności
d ) odpowiedź a i b jest prawidłowa
a ) wydaje decyzję wstrzymującą eksploatację urządzenia technicznego
b ) wystawia mandat karny
c ) pisemnie poucza eksploatującego
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) niezwłocznie powiadamia UDT o zaistniałym zdarzeniu
b ) powiadamia producenta urządzenia o przyczynach powstałego zdarzenia
c ) niezwłocznie dokonuje naprawy urządzenia i przekazuje do dalszej eksploatacji
d ) zgłasza urządzenie do wykonania naprawy
a ) organ właściwej jednostki dozoru technicznego
b ) eksploatującego urządzenie techniczne
c ) inspektora bhp
d ) Państwową Inspekcję Pracy
a ) żurawie o udźwigu do 3,2 t
b ) wciągniki i wciągarki oraz suwnice
c ) wózki jezdniowe podnośnikowe oraz podesty ruchome
d ) zawiesia transportowe
a ) przenośniki kabinowe i krzesełkowe
b ) układnice magazynowe oraz urządzenia dla osób niepełnosprawnych
c ) wyciągi towarowe i wyciągi statków
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) każda usterka UTB
b ) nieprzewidziane uszkodzenie, w wyniku którego urządzenie nadaje się do częściowej eksploatacji
c ) nieprzewidziane uszkodzenie, w wyniku którego nadaje się do eksploatacji tylko przy obniżonych parametrach
d ) nieprzewidziane uszkodzenie, w wyniku którego urządzenie nie nadaje się do eksploatacji lub jego dalsza eksploatacja stanowi zagrożenie
a ) nagłe zdarzenie, które spowodowało obrażenia ciała lub śmierć
b ) nagłe zdarzenie, które spowodowało przerwę w pracy
c ) nagłe zdarzenie, które skutkuje wyłączeniem urządzenia technicznego z eksploatacji
d ) każda usterka UTB spowodowana przyczyną losową
a ) uzgodnienia z organem właściwej jednostki dozoru technicznego
b ) uzgodnienia z przełożonym
c ) uzgodnienia ze służbą BHP
d ) jest możliwe przy zachowaniu szczególnej ostrożności i pod nadzorem inspektora
a ) eksploatujący urządzenie techniczne
b ) organ właściwej jednostki dozoru technicznego
c ) Państwowa Inspekcja Pracy
d ) inspektor UDT
a ) osoba posiadająca zaświadczenie kwalifikacyjne do konserwacji
b ) pracownik autoryzowanego serwisu producenta urządzenia (pod warunkiem posiadania zaświadczeń kwalifikacyjnych do konserwacji)
c ) zakładowe służby utrzymania ruchu
d ) odpowiedź a i b jest prawidłowa
a ) inspektor UDT w księdze rewizyjnej urządzenia
b ) uprawniony operator
c ) wyznaczony pracownik eksploatującego
d ) konserwator urządzenia technicznego
a ) w terminach zgodnych z zapisami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego
b ) przed wydaniem pierwszej decyzji zezwalającej na eksploatacje
c ) po naprawie urządzenia technicznego
d ) po każdej zmianie eksploatującego
a ) ograniczonym
b ) pełnym
c ) uproszczonym
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) wcześniejszego uzgodnienia tego faktu z organem właściwej jednostki dozoru technicznego
b ) przedstawienia pisemnego usprawiedliwienia nieobecności konserwatora
c ) przedstawienia zwolnienia lekarskiego potwierdzającego niezdolność konserwatora do pracy
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) mieć ukończone 18 lat
b ) posiadać przynajmniej wykształcenie zawodowe
c ) posiadać przynajmniej 1 rok stażu pracy
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) jego stan fizyczny i psychiczny w dniu pracy jest nieodpowiedni
b ) stwierdzi, że dalsza praca urządzeniem stwarza zagrożenie
c ) urządzenie jest niesprawne
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) w instrukcji eksploatacji urządzenia
b ) w ustawie o dozorze technicznym
c ) w rozporządzeniu określającym warunki techniczne dozoru technicznego
d ) odpowiedź a i c jest prawidłowa
a ) w ustawie o dozorze technicznym
b ) w rozporządzeniu określającym warunki techniczne dozoru technicznego
c ) w dokumentacji konstrukcyjnej urządzenia
d ) w dzienniku konserwacji
a ) przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi urządzenia
b ) przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie konserwacji urządzenia
c ) wykonywanie napraw urządzenia
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) aktualnej naklejki organu właściwej jednostki dozoru technicznego określającej termin kolejnego badania
b ) aktualnego wpisu konserwatora urządzenia w dzienniku konserwacji
c ) ważnej decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego
d ) pozytywnego protokołu z badania okresowego lub odbiorczego
a ) instrukcję eksploatacji urządzenia
b ) decyzję i protokół z wykonanych czynności
c ) deklarację zgodności CE
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) operator w ramach posiadanych umiejętności
b ) konserwator
c ) zakład uprawniony
d ) eksploatujący
a ) obsługujący urządzenie
b ) producent urządzenia
c ) zakładowy inspektor BHP
d ) inspektor UDT
a ) instrukcji eksploatacji urządzenia
b ) ustawie o dozorze technicznym
c ) dzienniku konserwacji
d ) protokole z badania wykonanego przez inspektora UDT
a ) sprawdza stan techniczny urządzenia poprzez oględziny
b ) wykonuje próby statyczną i dynamiczną
c ) wykonuje próby ruchowe urządzenia
d ) odpowiedź a i c jest prawidłowa
a ) firma szkoleniowa po pozytywnym wyniku egzaminu sprawdzającego
b ) inspektor BHP na podstawie zaświadczenia o ukończeniu kursu
c ) pracodawca na podstawie zdanego egzaminu
d ) organ właściwej jednostki dozoru technicznego
a ) jest zabronione
b ) jest dopuszczalne
c ) jest dopuszczalne ale tylko do 125% udźwigu nominalnego
d ) jest dopuszczalne ale tylko do 110% udźwigu nominalnego
a ) po każdym usunięciu usterki przez konserwatora
b ) po wymianie cięgien nośnych
c ) raz na rok
d ) po wypadku na urządzeniu
a ) w instrukcji eksploatacji urządzenia
b ) w dzienniku konserwacji
c ) w ustawie o dozorze technicznym
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) konserwatora posiadającego odpowiednie zaświadczenie kwalifikacyjne
b ) inspektora organu właściwej jednostki dozoru technicznego
c ) pracownika serwisu producenta
d ) operatora
a ) Urząd Dozoru Technicznego
b ) Wojskowy Dozór techniczny
c ) Transportowy dozór Techniczny
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) Rzeczypospolitej Polskiej
b ) Unii Europejskiej
c ) nie mają określonego obszaru ważności
d ) krajów strefy Schengen
a ) instrukcji eksploatacji producenta
b ) przepisów BHP
c ) przepisów wewnątrzzakładowych
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) dźwigi, żurawie, suwnice, wciągarki i wciągniki
b ) wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia, podesty ruchome
c ) dźwignice linotorowe, przenośniki kabinowe i krzesełkowe
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) informacji o terminach i zakresie przeglądów konserwacyjnych UTB
b ) podstawowych parametrów i przeznaczenia UTB
c ) terminów badań technicznych wykonywanych przez jednostkę inspekcyjną
d ) informacji o sposobie obsługi urządzenia
a ) zbiór protokołów z badań wykonywanych przez jednostkę inspekcyjną
b ) dokument, w którym odnotowywane są przeglądy konserwacyjne
c ) treść aktualnych aktów prawnych
d ) wykaz uprawnionych operatorów
a ) nie podlega odwołaniu
b ) może zostać zmieniona przez inspektora PIP
c ) podlega możliwości odwołania się przez eksploatującego
d ) każda odpowiedź jest niepoprawna
a ) złożyła wniosek o sprawdzenie kwalifikacji
b ) ukończyła 18 lat
c ) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do obsługi urządzeń technicznych
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) przedłuża ważność świadectwa kwalifikacji operatora
b ) oznakowuje urządzenie naklejką, która jest zezwoleniem na użytkowanie urządzenia
c ) informuje użytkownika pisemnie w dzienniku konserwacji, że wyraża zgodę na eksploatację urządzenia
d ) sporządza protokół z wykonanych czynności i wydaje decyzję administracyjną zezwalającą na eksploatację
a ) są ważne bezterminowo
b ) są terminowe z okresem ważności uzależnionym od ilości uzyskanych punktów na egzaminie
c ) są terminowe z okresem ważności zgodnym z zapisami rozporządzenia w sprawie trybu sprawdzenia kwalifikacji
d ) są ważne przez okres 15 lat
a ) podlega karze grzywny lub ograniczenia wolności
b ) podlega ukaraniu mandatem karnym
c ) nie podlega karze
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) podlega karze grzywny lub ograniczenia wolności
b ) nie podlega karze, jeżeli nie dojdzie do wypadku
c ) podlega wyłącznie karze grzywny
d ) podlega karze więzienia
a ) zbiór informacji niezbędnych do bezpiecznej eksploatacji urządzenia udostępniany przez producenta
b ) zbiór zaleceń wydawanych przez Urząd Dozoru Technicznego
c ) instrukcja, którą musi stworzyć użytkownik urządzenia
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) jeżeli urządzenie jest obsługiwane przez jego właściciela
b ) jeżeli wszystkie mechanizmy urządzenia mają napęd ręczny
c ) jeśli urządzenie jest wykorzystywane do celów prywatnych, nie zarobkowych
d ) od osób po 60 roku życia
a ) tylko urządzenia wymienione w zakresie uprawnienia
b ) wszystkie urządzenia podlegające dozorowi technicznemu
c ) inne urządzenia podlegające dozorowi technicznemu za zgoda pracodawcy
d ) wszystkie UTB o udźwigu do 3,2 t
a ) odmówić obsługi urządzenia, jeżeli wygasła decyzja zezwalająca na eksploatację tego urządzenia
b ) zawsze stosować się do poleceń przełożonego nakazujących eksploatację urządzenia
c ) stosować się do zapisów zawartych w instrukcji eksploatacji
d ) odpowiedź a i c jest prawidłowa
a ) ważne na terenie Unii Europejskiej
b ) ważne z dowodem tożsamości
c ) bezterminowe
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) udzielić pomocy ofierze (lub ofiarom) wypadku
b ) zabezpieczyć miejsce zdarzenia
c ) powiadomić przełożonego
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) podnosić ładunków, których masy nie potrafi określić
b ) kontrolować stanu technicznego urządzenia
c ) stosować się do zapisów zawartych w instrukcji eksploatacji
d ) dokonywać oględzin zewnętrznych urządzenia
a ) dozór pełny, dozór uproszczony, dozór ograniczony
b ) badanie odbiorcze, badanie okresowe i badanie doraźne
c ) UDT, TDT, WDT
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) jest dopuszczalne, po zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa
b ) jest zabronione
c ) jest dopuszczalne, po uzgodnieniu z organem właściwej jednostki dozoru tchnicznego szczegółowych warunków eksploatacji
d ) jest dopuszczalne jednorazowo na pisemne polecenie przełożonego
a ) jest dopuszczalne, pod warunkiem opracowania przez eksploatującego szczegółowych warunków eksploatacji, opisujących czynności organizacyjno-techniczne minimalizujące ryzyko
b ) jest zawsze dopuszczalne jeżeli masa ładunku nie przekracza sumy udźwigów wykorzystywanych urządzeń
c ) jest dopuszczalne jeżeli masa ładunku nie przekracza połowy udźwigu każdego z wykorzystanych urządzeń
d ) nie jest nigdy dopuszczalna
a ) zawsze niedozwolone
b ) dozwolone dla osób kontrolującej spód ładunku;
c ) dozwolone jeżeli współczynnik bezpieczeństwa cięgien wynosi nie mniej niż 5
d ) dozwolone jeżeli współczynnik bezpieczeństwa cięgien wynosi nie mniej niż 7
a ) dozwolone pod warunkiem uzyskania pisemnego zezwolenia od osoby kierującej transportem
b ) dozwolone, po zapewnieniu współczynników bezpieczeństwa dla cięgien i urządzeń chwytnych większych niż 10
c ) dozwolone pod warunkiem powiadomienia osób i wyposażeniu ich w środki ochrony indywidualnej
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) właściciel urządzenia
b ) UDT, TDT, WDT
c ) PIP
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) w ciągu 7 dni po egzaminie w formie pisemnej
b ) bezpośrednio po egzaminie
c ) w ciągu 14 dni po egzaminie w formie elektronicznej
d ) listem poleconym lub pocztą elektroniczną po upływie 30 dni roboczych od daty egzaminu
a ) tylko w formie papierowej
b ) w formie elektronicznej lub papierowej
c ) tylko w formie elektronicznej
d ) przez obsługującego
a ) jest zawsze dostarczana wraz z instrukcją obsługi przez producenta urządzenia
b ) stanowi niepisany zbiór zwyczajów przyjętych w zakładzie pracy
c ) jest wydawana przez pracodawcę i zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące bhp na stanowisku pracy
d ) nie dotyczy operatorów urządzeń mobilnych
a ) może obsługiwać UTB o ile kontynuuje pracę u tego samego pracodawcy
b ) może obsługiwać UTB o ile złoży wniosek o wydanie kolejnego zaświadczenia
c ) może obsługiwać UTB dopiero po uzyskaniu nowego zaświadczenia kwalifikacyjnego
d ) składa wniosek o przedłużenie terminu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego
a ) na pisemny wniosek obsługującego
b ) automatycznie po upływie terminu ważności zaświadczenia
c ) na pisemne zgłoszenie pracodawcy obsługującego
d ) po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
a ) maksymalną wysokością podnoszonego ładunku
b ) maksymalną objętością podnoszonego ładunku
c ) maksymalną masą podnoszonego ładunku
d ) iloczynem masy i objętości podnoszonego ładunku
a ) 800 kg
b ) 900 kg
c ) 1000 kg
d ) 1100 kg
a ) 800 kg
b ) 1000 kg
c ) 1100 kg
d ) 900 kg
a ) 800 kg
b ) 1000 kg
c ) 1100 kg
d ) 1200 kg
a ) zawieszki zbiorczej znajdującej się na transportowanym ładunku
b ) przeliczając uwzględniając ciężar właściwy i objętość
c ) dokumentacji przewozowej i magazynowej
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) w instrukcji eksploatacji
b ) na tabliczce znamionowej
c ) na urządzeniu technicznym
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) kg
b ) Pa
c ) mth
d ) mm
a ) powinien znajdować się na moście suwnicy
b ) może być zastąpiony łącznikiem awaryjnego zatrzymania „STOP"
c ) powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie załączonym
d ) powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie rozłączonym
a ) elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
b ) elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy lub jego osi
c ) elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
d ) elementy zabezpieczające konstrukcję torowiska
a ) elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
b ) elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
c ) elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
d ) elementy zabezpieczające konstrukcję torowiska
a ) elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się po koła suwnicy obcych przedmiotów
b ) elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
c ) elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
d ) elementy zabezpieczające konstrukcję torowiska
a ) wciągnik - zwarta budowa, wciągarka - zabudowana na ramie, widoczne podzespoły
b ) wciągnik - zabudowana na ramie widoczne podzespoły, wciągarka - zwarta budowa
c ) nie ma żadnej różnicy, to te same urządzenia
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) zgarniacze szynowe
b ) łapy oporowe
c ) silniki mechanizmów suwnicy
d ) łączniki krańcowe
a ) łapy oporowe
b ) rezystory rozruchowe
c ) łączniki STOP
d ) hamulce bezpieczeństwa
a ) reduktor
b ) wciągnik
c ) wciągarka
d ) dźwigar
a ) na podeście suwnicy
b ) do pasa dolnego czołownicy
c ) na końcach torowiska
d ) na opornikach/rezystorach rozruchowych
a ) zgodnie z dokumentacją producenta
b ) minimum 4
c ) więcej niż 3
d ) 4 na odcinku co najmniej 1,5 zwoju liny na bębnie
a ) zasilania silników jazdy
b ) sterowania suwnicy
c ) zasilania suwnicy
d ) oświetlenia suwnicy
a ) czołownice i dźwigary
b ) odboje i dźwigary
c ) liny nośne oraz zblocze hakowe
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
a ) uniemożliwia załączenie stycznika głównego, kiedy chociaż jeden z nastawników nie znajduje się w pozycji neutralnej
b ) powoduje odcięcie zasilania suwnicy w sytuacji awaryjnej
c ) uniemożliwia zmianę położenia dźwigni sterowniczej, kiedy nie jest załączony stycznik główny
d ) zapewnia prawidłowe zerowanie stalowej konstrukcji suwnicy
a ) automatyczne
b ) taśmowe
c ) trzy hamulce bębnowe
d ) minimum dwa hamulce tarczowe
a ) rozłącza całkowicie zasilanie suwnicy
b ) jest łącznikiem bezpieczeństwa
c ) rozłącza obwód chwytnika elektromagnetycznego
d ) musi powracać samoczynnie do pozycji wyjściowej po jego zwolnieniu
a ) na moście suwnicy
b ) w kabinie sterowniczej
c ) w miejscu ogólnie dostępnym, na poziome roboczym
d ) w bezpośrednim sąsiedztwie szafy sterowej
a ) zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe
b ) zderzaki, odboje, zgarniacze szynowe
c ) zderzaki, odboje, barierki ochronne
d ) wszystkie odpowiedzi są porawne
a ) zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, ogranicznik udźwigu
b ) zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, wyłącznik główny, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
c ) zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
d ) zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łączniki końcowe i krańcowe
a ) 5%
b ) 3%
c ) 10%
d ) 7%
a ) 2%
b ) 5%
c ) 7%
d ) 10%
a ) zderzaki, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
b ) odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
c ) zderzaki, łapy oporowe, hamulce
d ) zderzaki, odboje, łapy oporowe, kleszcze szynowe
a ) do 3%
b ) 10% ale nie więcej niż 5mm
c ) do 15%
d ) do 7%
a ) tak
b ) nie
c ) zależy od rodzaju sterowania (z kabiny czy z poziomu roboczego)
d ) nie, jeśli posiada kleszcze wiatrowe
a ) tak
b ) nie
c ) tak, jeśli jej rozpiętość przekracza 25 m
d ) w kleszcze przeciwwiatrowe wyposażone są wyłącznie suwnice bramowe i półbramowe
a ) zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników
b ) blokada zerowa nie jest wymagana, gdy po zaniku napięcia stycznik główny rozłącza się automatycznie
c ) zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników bez sprężyn zwrotnych
d ) tylko przy napędzie falownikowym wszystkich mechanizmów suwnicy
a ) zabezpieczenia suwnicy przed nieuprawnionym użyciem po zakończeniu pracy
b ) bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
c ) w razie awarii hamulca zasadniczego uruchamia hamulce awaryjne
d ) wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
a ) nieruchome elementy bezpieczeństwa znajdujące się na końcu torowiska
b ) mechaniczne elementy bezpieczeństwa umieszczone na czołownicy
c ) zarówno elementy umieszczone na końcach torowisk, jak i zainstalowane na czołownicach
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
a ) podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig urządzenia na wysokość 2 m, a następnie jego opuszczeniu w kierunku dół i nagłym zatrzymaniu
b ) podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig na niewielką wysokość, tak aby ładunek stracił kontakt z podłożem i obserwacji czy ładunek samoczynnie nie opada, a następnie uniesieniu go, opuszczaniu oraz nagłym zatrzymaniu
c ) zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku dół i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
d ) zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku góra i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
a ) zatrzymanie suwnicy w przypadku niezadziałania wyłącznika krańcowego jazdy mostem suwnicy
b ) zabezpieczenie suwnicy bramowej przed skutkami podmuchów silnego wiatru
c ) zabezpieczenie wciągnika lub wciągarki przed upadkiem w przypadku zerwania liny
d ) zabezpieczenie suwnicy przed skutkami pęknięcia koła jezdnego
a ) uruchomienie urządzenia przez nieuprawione osoby
b ) samoczynne uruchomienie urządzenia po pojawieniu się napięcia w układzie sterowania
c ) wyłączenie układu sterowania suwnicy w przypadku uruchomienia kleszczy przeciwwiatrowych
d ) pracę suwnicą w przypadku wykrycia braku zerowania
a ) chronią przed skutkami uderzenia pioruna w konstrukcję suwnicy
b ) chronią przed niezamierzonym przemieszczeniem suwnicy
c ) do zamierzonego wyhamowania mechanizmu jazdy suwnicy w czasie pracy
d ) do unieruchomienia konstrukcji mostu w celu bezpiecznego wykonania pracy suwnicą podczas silnego wiatru
a ) wspornikową
b ) bramową
c ) natorowa z wysięgnicą
d ) półbramową
a ) odpowiada za wyhamowanie ładunku podczas cyklu podnoszenia
b ) ułatwia pracę operatora, który nie musi obserwować ładunku w górnym położeniu, ponieważ łącznik krańcowy automatycznie wyłączy podnoszenie w odpowiednim momencie
c ) służy do ochrony suwnicy przed uszkodzeniem i zerwaniem liny
d ) wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
a ) suwnica posiada udźwig nominalny 10 t
b ) suwnica posiada masę 10 t oraz udźwig nominalny również 10 t
c ) suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia
d ) udźwig suwnicy w zależności od ilości pasm liny nośnej wynosi 10 t lub 20 t
a ) blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
b ) blokada ta oznacza, że przed uruchomieniem kasety należy wcisnąć przycisk "X"
c ) blokada uniemożliwiająca sterowanie suwnicą z dwóch miejsc jednocześnie
d ) blokada krzyżowa w kasecie sterującej to odpowiednik blokady zerowej w suwnicy kabinowej
a ) ustawiania suwnicy równolegle na torowisku
b ) sterowania zdalnego mechanizmami suwnicy
c ) sterowania pośredniego mechanizmami suwnicy
d ) sterowania bezpośredniego mechanizmami suwnicy
a ) łapa oporowa
b ) łącznik krańcowy
c ) odbój
d ) zderzak
a ) 10 t
b ) 13,2 t
c ) 3,2 t
d ) przy połączeniu w gwiazdę 10 t natomiast w trójkąt 3,2 t
a ) wyłączenie wszystkich mechanizmów suwnicy
b ) wyłączenie mechanizmu podnoszenia w obu kierunkach
c ) wyłączenie ruchu mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra"
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
a ) suwnicy
b ) wciągnika
c ) wciągarki
d ) zblocza hakowego
a ) zatrzymać suwnicę przed najechaniem na przeszkodę lub inną suwnicę
b ) zapobiec przeciążeniu suwnicy
c ) nie dopuścić do najechania na odboje z prędkością nie większą niż 1,5m/s
d ) uniemożliwić uderzenie suwnicy w odbój z prędkością nominalną
a ) wyłączenia ruchów suwnicy w położeniach krańcowych
b ) wyłączenia suwnicy przy pracach konserwacyjnych suwnicy
c ) natychmiastowego zatrzymania suwnicy w sytuacjach niebezpiecznych
d ) aktywowaniu hamulca awaryjnego
a ) łączniki krańcowe
b ) układ antykolizyjny
c ) ograniczniki obciążeniowe
d ) ograniczniki zwalniania ruchów
a ) na konstrukcji suwnicy w miejscu widocznym dla operatora i na pilocie sterowania radiowego
b ) w kabinie suwnicy
c ) przed wejściem na halę, w której pracuje suwnica
d ) na każdym widocznym słupie podporowym torowiska
a ) Graniczna Nominalna Prędkość
b ) ang. Dopuszczalne Obciążenie Robocze
c ) Gniazdo Niskiego Prądu
d ) Grupa Natężenia Pracy
a ) przywiązywanie zawiesi do haka
b ) zapadka zabezpieczająca
c ) przy dobrym ułożeniu zawiesi w gardzieli nie wymaga się zabezpieczenia
d ) zawiesie sztywne czyli trawersa
a ) żółtym
b ) dowolnym
c ) czerwonym
d ) czarno-żółtym
a ) maksymalna masa ładunku, jaką może podnieść suwnica
b ) belka, będąca elementem ustroju nośnego suwnicy
c ) zestaw dźwigni do sterowania mechanizmem podnoszenia w suwnicy bramowej
d ) element podporowy podtorza lub torowiska
a ) haki mogą być wykonane z tworzywa sztucznego
b ) haki powinny być wykonane jako kute lub płytowe
c ) haki mogą być wykonane z dowolnego tworzywa
d ) haki dźwignicowe powinny być stalowymi odlewami
a ) w suwnicach z wciągarką linową
b ) w suwnicach z wciągnikiem łańcuchowym, w których zastosowano sprzęgło cierne
c ) łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia powinien być bezwzględnie zastosowany we wszystkich suwnicach
d ) we wciągnikach linowych i łańcuchowych o udźwigu do 1000 kg
a ) 5 cm
b ) 10 cm
c ) 20 cm
d ) 15 cm
a ) na końcu toru jezdnego
b ) na czołownicach
c ) na dźwigarach
d ) na podłużnicach
a ) 0
b ) 1
c ) 2
d ) 10%
a ) ogranicznik udźwigu
b ) łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia
c ) sprzęgło cierne przeciążeniowe
d ) wszystkie odpowiedzi są porawne
a ) suwnicą można podnieść ładunek o masie 16 t na jednym z dwóch mechanizmów podnoszenia
b ) suwnicą można podnieść ładunek o masie nie przekraczającej 16 t przy założeniu, że wykorzystujemy jednocześnie oba mechanizmy podnoszenia, a żaden z nich nie jest przeciążony
c ) każdym z mechanizmów podnoszenia suwnicy można podnieść ładunek o masie 16 t
d ) udźwig nominalny suwnicy wynosi 8 t
a ) udźwig
b ) wysokość podnoszenia
c ) prędkość ruchów roboczych
d ) wszystkie odpowiedzi są porawne
a ) przeprowadza się przy wciśniętym przycisku STOP
b ) przeprowadza się z obciążeniem znamionowym
c ) nie wymaga przestawiania dźwigni sterowania - blokada jest sprawdzana w pozycji neutralnej dźwigni
d ) wymaga przestawiania wszystkich nastawników we wszystkich kierunkach
a ) łącznik główny suwnicy musi być załączony
b ) przycisk załącz w kabinie musi być wciśnięty i zablokowany
c ) ładunek jest podnoszony powyżej poziomu roboczego
d ) musi być wciśnięty przycisk STOP
a ) tak, podczas prób przed rozpoczęciem pracy
b ) tak, na pisemne polecenie przełożonego
c ) tak, ale sporadycznie
d ) nie, jest to zabronione
a ) tak, po upewnieniu się że zawiesie nie wypadnie
b ) nie, nigdy
c ) tak, gdy nie stwarza to niebezpieczeństwa
d ) tylko w przypadku haków z zabezpieczeniem w postaci zapadki
a ) jest dopuszczalne po spełnieniu odpowiednich warunków
b ) jest absolutnie niedopuszczalne
c ) jest dopuszczalne wyłącznie w odniesieniu do suwnic o udźwigu poniżej 250 kg
d ) nie zapewnia ciągłości kinematycznej, więc jest niedozwolone
a ) w kabinie pojazdu
b ) na podstawie ładunkowej pojazdu
c ) w dowolnym miejscu zakładu pracy
d ) poza strefą pracy suwnicy
a ) zaczekać aż ładunek przestanie się kołysać ostrzegając osoby znajdujące się w pobliżu o zagrożeniu uderzeniem
b ) za wszelką cenę zatrzymać ładunek ręcznie, jeżeli jest to ładunek o dużych gabarytach należy poprosić o pomoc innych pracowników
c ) wygasić rozkołysanie ładunku poprzez właściwy ruch suwnicą lub wciągnikiem
d ) odłożyć go natychmiast na podłoże
a ) 1000 kg
b ) 4,5 - 5,0 t
c ) 1,0 t
d ) 7,5 - 7,9 t
a ) podniesiemy suwnicą o udźwigu co najmniej 0,5 t
b ) podniesiemy suwnicą o udźwigu nie mniejszym niż 4 tony
c ) należy użyć suwnicy specjalnego przeznaczenia o dowolnym udźwigu
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
a ) nie jest dopuszczalny udział więcej niż jednego hakowego podczas operacji podnoszenia ładunku
b ) wykonywać polecenia jednego, wyznaczone wcześniej hakowego, z wyjątkiem sygnału STOP, który może wydać każdy z hakowych
c ) wykonywać polecenia wszystkich hakowych, z wyjątkiem sygnału STÓJ, który może wydać tylko jeden wyznaczonych wcześniej hakowy
d ) wykonywać polecenia według kolejności ich wydania
a ) w dowolnym miejscu, pod warunkiem, że gabaryty ładunku na to pozwalają
b ) na drogach transportowych
c ) tylko w miejscach do tego przeznaczonych
d ) w miejscach wyznaczonych przez inspektora UDT
a ) tylko blach ferromagnetycznych
b ) tylko tafli szkła
c ) blach z dowolnego materiału jak i tafli szkła
d ) wyłącznie tworzyw sztucznych o gładkiej strukturze powierzchni zewnętrznej
a ) szczęki hamulcowe oraz tarcza hamulcowa nie są nasmarowane
b ) po zluzowaniu hamulca odległość między okładzinami ciernymi a tarczą hamulcową jest jednakowa i nie większa niż podana w dokumentacji
c ) przy zaciśniętych szczękach hamulcowych skok zwory luzownika jest wykorzystywany w 80%
d ) ładunek o masie równej udźwigowi lub mniejszej nie jest utrzymywany na zadanej wysokości
a ) na bębnie pozostało co najmniej 1,5 m liny
b ) na bębnie pozostało co najmniej 2,5 m liny razem z odcinkiem wykorzystanym do jej zamocowania
c ) na bębnie pozostało co najmniej 1,5 zwoju liny nie licząc odcinka wykorzystanego do jej zamocowania
d ) na bębnie pozostało co najmniej połowa długości liny
a ) pęknięcie
b ) rozwarcie gardzieli haka
c ) zmniejszenie przekroju w części chwytnej
d ) wszystkie odpowiedzi są porawne
a ) z obciążeniem nominalnym
b ) bez obciążenia
c ) z obciążeniem 110%
d ) z największym dostępnym w danym momencie ładunkiem nieprzekraczającym udźwigu suwnicy
a ) można pracować do końca bieżącego załadunku/rozładunku lub do końca zmiany
b ) można pracować tylko do czasu wymiany liny na nową
c ) można pracować tylko pod warunkiem, że pozostałe splotki oraz rdzeń nie zostały uszkodzone
d ) należy natychmiast zakończyć pracę
a ) zawiesia łańcuchowego
b ) zawiesia linowego
c ) zawiesia pasowego
d ) trawersy specjalistycznej
a ) zawiesia łańcuchowego
b ) zawiesia linowego
c ) zawiesia pasowego
d ) trawersy specjalistycznej
a ) zawiesia łańcuchowego
b ) zawiesia linowego
c ) zawiesia pasowego
d ) trawersy specjalistycznej
a ) podnoszenia ładunków specjalnych np. arkuszy blachy
b ) podnoszenia długich ładunków, przy których użycie zwykłych zawiesi jest niemożliwe lub utrudnione
c ) podnoszenia ładunków przekraczających udźwig nominalny urządzenia
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) 20,0 t
b ) 25,2 t
c ) 30,0 t
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) dopuszczalne obciążenie robocze
b ) dopuszczalne obciążenie robocze cięgna przy kącie wierzchołkowym alfa 120°
c ) dozwolona obsługa ręczna
d ) dokumentacja techniczno-ruchowa
a ) tak, aby oba rogi były jednakowo obciążone
b ) tak, aby różnica w obciążeniu poszczególnych rogów haka nie była większa niż 30 %
c ) wyłącznie przy użyciu specjalnego zawiesia do haka dwurożnego
d ) tylko przy użyciu zawiesi łańcuchowych
a ) Ilość wykorzystanych cięgien
b ) dodatkowe obostrzenia eksploatacyjne zawarte w instrukcji zawiesia
c ) kąt rozwarcia cięgien
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) 6,0 t
b ) 5,0 t
c ) 7.0 t
d ) 3,5 t
a ) 2,0 t
b ) 5,0 t
c ) 7,0 t
d ) 10,0 t
a ) tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego dwucięgnowego
b ) tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego, o udźwigu maksymalnym 2 500 kg
c ) tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego, o udźwigu maksymalnym 3 550 kg
d ) odpowiedź a i c jest prawidłowa
a ) 100°
b ) 90°
c ) 70°
d ) 50°
a ) 120°
b ) 90°
c ) 70°
d ) 50°
a ) 70%
b ) 90%
c ) 110%
d ) 50%
a ) 70%
b ) 90%
c ) 110%
d ) 50%
a ) 1
b ) 1,4
c ) 0,8
d ) 2
a ) 1
b ) 1,4
c ) 0,8
d ) 2
a ) 1
b ) 1,4
c ) 0,8
d ) 2
a ) Rys A
b ) Rys B
c ) Obydwa sposoby są poprawne
d ) Obydwa sposoby są niepoprawne
a ) Rys A
b ) Rys B
c ) Obydwa sposoby są poprawne
d ) Obydwa sposoby są niepoprawne
a ) osprzęt wymienny montowany do głowic urządzeń dźwignicowych
b ) element układu podnoszenia wózków jezdniowych podnośnikowych
c ) zawiesie specjalistyczne do transportu ładunków umieszczonych na paletach transportowych
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) zawiesie specjalistyczne do transportu rur stalowych i betonowych
b ) chwytak kleszczowy do przeładunku złomu
c ) zawiesie specjalistyczne do transportu ładunków umieszczonych na paletach transportowych
d ) element kleszczy szynowych
a ) podnoszenia arkuszy blach stalowych
b ) podnoszenia prętów stalowych
c ) podnoszenia elementów betonowych
d ) podnoszenia elementów z tworzywa sztucznego
a ) podnoszenia elementów betonowych
b ) podnoszenia elementów z tworzywa sztucznego
c ) podnoszenia arkuszy blach stalowych
d ) podnoszenia prętów stalowych
a ) hakowy
b ) obsługujący (dotyczy sytuacji, gdy obsługujący jest odpowiedzialny za podhaczenie ładunku)
c ) zakładowe służby BHP
d ) odpowiedź a i b jest prawidłowa
a ) co 30 dni
b ) co 2 miesiące
c ) nie podlegają przeglądom okesowym
d ) zgodnych z zapisami instrukcji eksploatacji zawiesi
a ) rodzaju przenoszonego materiału
b ) dostępności zawiesia i odległości pomiędzy miejscem pracy, a miejscem jego składowania
c ) warunków środowiskowych miejsca pracy zawiesia np. temperatury, promieniowania UV, wilgotności powietrza
d ) odpowiedź a i c jest prawidłowa
a ) w oparciu o masę podnoszonych ładunków dobrać zawiesie z odpowiednim DOR
b ) w oparciu o rodzaj podnoszonych ładunków dobrać zawiesie o właściwej budowie
c ) dokonać oceny stanu technicznego zawiesia pod kątem jego zużycia
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) element umożliwiający transportowanie ładunku
b ) element umieszczony pomiędzy dźwignicą a ładunkiem
c ) element, którego masę należy uwzględnić przy podnoszeniu ładunku
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) ze względu na materiał, z którego zostały wykonane
b ) ze względu na ilość cięgien nośnych
c ) ze względu na rodzaj cięgien
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) testując wytrzymałość ciężarem próbnym
b ) mierząc grubość pasa
c ) sprawdzając informację na identyfikatorze/etykiecie
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) jest zabroniona
b ) jest dopuszczalna pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności
c ) jest dopuszczalna pod warunkiem określenia udźwigu zawiesi na podstawie nr haka
d ) jest dopuszczalna za zgodą konserwatora
a ) mogą być zakończone wyłącznie hakiem
b ) mogą mieć inne zakończenia niż hak, np. szeklę
c ) mogą być stosowane w każdej temperaturze otoczenia
d ) nie wymagają konserwacji
a ) 120°
b ) 100°
c ) nie ma ograniczeń, ponieważ wystarczy zmniejszać dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia
d ) 90°
a ) 120°
b ) 60°
c ) uwzględnia się wyłącznie kąt α
d ) nie ma ograniczeń, ponieważ wystarczy zmniejszać dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia
a ) Rys A
b ) Rys B
c ) Rys C
d ) Rys D
a ) Rys A
b ) Rys B
c ) Rys C
d ) Rys D
a ) Rys A, B, C
b ) Rys A, B, D
c ) Rys A, C, D
d ) Rys A, B, C, D
a ) 120%
b ) 90%
c ) 70%
d ) 10%
a ) 120%
b ) 90%
c ) 70%
d ) 50%
a ) rozwarcie o 5% i wytarcie gardzieli o 10%
b ) rozwarcie o 20% i wytarcie gardzieli o 10%
c ) rozwarcie i wytarcie gardzieli o 1%
d ) wymiary haka nie zmieniają się w trakcie eksploatacji
a ) 1% drutów w splotce na długości 6 średnic i 10% na długości 30 średnic
b ) 5 drutów w splotce na długości 6 średnic i 10 na długości 30 średnic
c ) 10 % splotek
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) pęknięcie splotki w linie
b ) miejscowe zmniejszenie średnicy na skutek przerwania rdzenia liny
c ) deformacja w kształcie koszyka
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) dopuszczalne obciążenie robocze rośnie
b ) dopuszczalne obciążenie robocze maleje
c ) dopuszczalne obciążenie robocze pozostaje bez zmian, ponieważ kąt wpływa tylko na udźwig dźwignicy
d ) kąt wierzchołkowy ma tylko znaczenie przy wartości alfa=120 stopni
a ) są sobie zawsze równe
b ) kąt α stanowi połowę kąta β
c ) kąt β stanowi połowę kąta α
d ) wszystkie odpowedzi są niepoprawne
a ) stosować specjalne przekładki zabezpieczające zawiesie przez ostrymi krawędziami
b ) nie wolno stosować zawiesi pasowych
c ) należy podwójnie opasać ładunek, aby nie doszło do przetarcia pasa
d ) stosować tylko zawiesia pasowe poliestrowe
a ) wartością zależną od udźwigu dźwignicy
b ) wartością zmienną i zależy od kąta pomiędzy cięgnami zawiesia
c ) zależna od masy transportowanego ładunku
d ) wartością stałą
a ) dopuszczalne ale w krótkim czasie
b ) jest dopuszczalne o ile zezwala na to instrukcja zawiesia
c ) zabronione
d ) dopuszczalne tylko przy stosowaniu zawiesi łańcuchowych
a ) cechę zawiesia łańcuchowego czterocięgnowego
b ) cechę zawiesia linowego o długości cięgien 10 m
c ) cechę zawiesia specjalnego
d ) wszystkie odpowiedzi są poprawne
a ) 8,4 t
b ) 6,0 t
c ) 10,0 t
d ) 8,0 t
a ) 10,0 t
b ) 8,4 t
c ) 6,0 t
d ) 4,0 t
a ) 8,4 t
b ) 8,0 t
c ) 6,0 t
d ) 4,0 t
a ) A
b ) B
c ) C
d ) D
a ) 12000 kg
b ) 9000 kg
c ) 6000 kg
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) 12000 kg
b ) 9000 kg
c ) 6000 kg
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) 12000 kg
b ) 9000 kg
c ) 6000 kg
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) 12000 kg
b ) 9000 kg
c ) 6000 kg
d ) nie wolno podnościć
a ) 6 t
b ) 8,4 t
c ) 12 t
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) 6 t
b ) 8,4 t
c ) 12 t
d ) odpowiedź a i b jest prawidłowa.
a ) 7 t
b ) 8,4 t
c ) 12 t
d ) wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
a ) RYS. 1
b ) RYS. 2
c ) RYS. 3
d ) RYS. 4
a ) RYS. 1
b ) RYS. 2
c ) RYS. 3
d ) RYS. 4
a ) RYS. 1
b ) RYS. 2
c ) RYS. 3
d ) RYS. 4
a ) RYS. 1
b ) RYS. 2
c ) RYS. 3
d ) RYS. 4
a ) RYS. 1
b ) RYS. 2
c ) RYS. 3
d ) RYS. 4
a ) RYS. 1 i RYS. 2
b ) RYS. 2 i RYS. 3
c ) RYS. 3 i RYS 4
d ) RYS. 4 i RYS 1
a ) kąt rozwarcia cięgien zawiesia
b ) maksymalny kąt wierzchołkowy
c ) wartość określającą udźwig zawiesia
d ) DOR zawiesia
a ) długość zawiesia
b ) kąt odchylenia cięgien od pionu
c ) zawiesie łańcuchowe dwucięgnowe
d ) wszystkie odpowiedzi są nieprawidłowe
a ) udźwig zawiesia nie może być mniejszy od masy podnoszonego ładunku
b ) długość zawiesia musi zapewnić aby kąt rozwarcia zawiesia nie był większy niż 120°
c ) zawiesie musi posiadać czytelną cechę znamionową
d ) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
a ) przeprowadzić próbę dynamiczną z obciążeniem 110% udźwigu
b ) sprawdzić skok luzownika hamulca
c ) zmierzyć rozwarcie gardzieli haka
d ) sprawdzić działanie hamulców z ładunkiem jaki będzie transportował
a ) zabezpieczyć teren
b ) powiadomić przełożonego
c ) wyłączyć zasilanie suwnicy
d ) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
a ) wykorzystywania maksymalnej prędkości jazdy suwnicy
b ) przenoszenia ładunków nad ludźmi
c ) pracy w trakcie opadów deszczu
d ) kojarzenia ruchów roboczych przewidzianego instrukcją
a ) należy wyłącznie do obowiązków konserwatora
b ) należy przeprowadzić tylko na największych stopniach jazdy
c ) przeprowadza się tylko podczas kontroli UDT
d ) należy przeprowadzić przed przystąpieniem do pracy
a ) przed rozpoczęciem pracy suwnicą
b ) tylko przy badaniach przeprowadzanych przez UDT
c ) tylko po wymianie liny
d ) tylko w obecności konserwatora
a ) należy niezwłocznie wstrzymać pracę suwnicą
b ) linę można zabezpieczyć dodatkowymi elementami
c ) można ją używać, lecz nie należy wykonywać gwałtownych ruchów
d ) można ją eksploatować z ograniczonym do połowy udźwigiem
a ) należy przerwać pracę
b ) można kontynuować pracę z zachowaniem szczególnej ostrożności
c ) można kontynuować pracę ale należy zmniejszyć udźwig o połowę
d ) można ją eksploatować na pisemne polecenie przełożonego
a ) z ładunkiem równym 50% udźwigu nominalnego
b ) z ładunkiem równym 100% udźwigu nominalnego
c ) bez ciężaru
d ) z największym dostępnym aktualnie ciężarem nieprzekraczającym udźwigu
a ) ogranicznik udźwigu
b ) łącznik awaryjnego zatrzymania „STOP"
c ) łapa oporowa
d ) łącznik krańcowy
a ) pozostawiamy w górnym skrajnym położeniu
b ) pozostawiamy bez ładunku i zawiesi na haku, na bezpiecznej wysokości
c ) możemy pozostawić z zawiesiami zawieszonymi na haku
d ) podwieszamy na dedykowanym wieszaku w miejscu postoju suwnicy
a ) udźwig suwnicy wynosi 5 t, a wysokość podnoszenia 20 m
b ) udźwig suwnicy wynosi 20 t z możliwością krótkotrwałego jej przeciążenia o 5 t
c ) udźwig suwnicy wynosi łącznie 25 t
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
a ) suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia, jeden o udźwigu 25 t, drugi 5 t i można pracować nimi jednocześnie
b ) suwnica posiada jeden mechanizm podnoszenia o udźwigu 25 t, który można maksymalnie przeciążyć o 5 t
c ) suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia, jeden o udźwigu 25 t, drugi 5 t i nie można nimi pracować jednocześnie
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
a ) do 1,0 m pod warunkiem, że osoba ma kask na głowie
b ) jest to niedopuszczalne
c ) jak najwyżej, tak aby nie zahaczyć o głowę osoby znajdującej się pod ładunkiem
d ) w zależności od zapisów instrukcji obsługi urządzenia
a ) na bezpiecznej wysokości, pod warunkiem, że na trasie przejazdu nie znajdują się ludzie
b ) jest to niedopuszczalne
c ) 200 cm
d ) w każdym przypadku na maksymalnej wysokości podnoszenia
a ) blokada zerowa zabezpiecza suwnicę przed nieautoryzowanym użyciem
b ) blokadę zerową stosuje się w celu zabezpieczenia suwnicy przed przeciążeniem
c ) blokada zerowa zabezpiecza suwnicę przed zbyt silnym wiatrem
d ) zabezpiecza przed samoczynnym rozruchem mechanizmów w wyniku pojawienia się napięcia, gdy dźwignie sterownicze nie znajdują się w położeniu zerowym, po uprzednim jego zaniku
a ) hakowy trzyma ładunek ręką
b ) operator trzyma ładunek ręką
c ) przy pomocy linki asekuracyjnej przymocowanej do ładunku
d ) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
a ) jeżeli transportujemy bardzo długie ładunki
b ) jeżeli w przypadku zastosowania zawiesia wielocięgnowego występuje kąt pomiędzy cięgnami zawiesia przekraczający 120°
c ) jeśli dysponujemy zbyt krótkimi zawiesiami
d ) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
a ) można, za zgodą kierownika zakładu
b ) nie wolno
c ) można, po uzgodnieniu z hakowym
d ) można, ale w pierwszej kolejności należy ładunek przeciągnąć w poziomie
a ) można, bo ładunek nigdy nie spadnie
b ) można, gdy hakowy wyrazi zgodę i wyznaczy odpowiednią strefę niebezpieczną
c ) nie wolno
d ) należy tak postępować w celach ekonomicznie uzasadnionych
a ) w żadnym przypadku nie wolno podnosić
b ) można, po opracowaniu przez eksploatującego szczegółowych warunków eksploatacji
c ) można po uzgodnieniu z operatorem drugiej suwnicy
d ) można ale wyłącznie z zastosowaniem suwnic specjalnego przeznaczenia
a ) jest zabronione
b ) jest dozwolone za zgodą i na polecenie kierownika zakładu
c ) jest zabronione, gdy suma ciężaru ładunku i osoby przekracza udźwig suwnicy
d ) jest dozwolone wyłącznie w przypadku gdy zapas udźwigu przekracza 1 tonę a suwnica posiada dwa niezależne hamulce podnoszenia
a ) wyłącznie hakowy
b ) wyłącznie sygnalista
c ) dowolna osoba
d ) wyłącznie kierownik zakładu lub budowy
a ) sposób zawieszenia nie ma znaczenia
b ) tak, aby jedna gardziel była obciążona
c ) tak, aby żadna z gardzieli nie była obciążona
d ) tak, aby obie gardziele były równomiernie obciążone
a ) mechanizmu jazdy mostu
b ) mechanizmu jazdy wózka
c ) mechanizmu podnoszenia
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
a ) podnieść przenoszony ładunek na taką wysokość, żeby nie zahaczyć o osoby postronne ładunkiem podczas jego przenoszenia
b ) podnieść przenoszony ładunek aż do zadziałania wyłącznika krańcowego "Góra" i sprawdzić, czy te osoby mają założone kaski
c ) ostrzec sygnałem akustycznym osoby znajdujące się w strefie niebezpiecznej i kontynuować pracę
d ) wstrzymać wykonywaną operację do czasu opuszczenia strefy przez osoby postronne
a ) zapoznać się z dokumentacją producenta i przeprowadzić regulację
b ) przerwać pracę i zawiadomić przełożonego o konieczności regulacji
c ) kontynuować pracę, regulacja zostanie wykonana przy przeglądzie konserwacyjnym
d ) kontynuować pracę aby zachować ciągłość procesu technologicznego zakładu
a ) opuścić hak do zetknięcia się z podłożem
b ) podnieść hak do zadziałania łącznika krańcowego
c ) ustawić suwnicę w miejscu jej stałego postoju i podnieść hak na wysokość nie kolidującą z drogami transportowymi poniżej zadziałania łącznika krańcowego
d ) podnieść zblocze hakowe na wysokość zapewniającą prawidłowe napięcie pasm liny nośnej
a ) oznacza to awarię hamulca mechanizmu podnoszenia
b ) oznacza to chwilową obniżkę napięcia zasilania, która minie samoistnie
c ) jest to efekt zadziałania ogranicznika obciążenia
d ) w sterowaniach nastawnikowych jest to sytuacja całkowicie normalna
a ) próba jednoczesnego uruchomienia podnoszenia i opuszczania haka
b ) umiejętność wygaszenia rozkołysanego ładunku
c ) podstawowy błąd początkujących operatorów suwnic
d ) jednoczesne załączenie ruchu dwóch mechanizmów
a ) sprawdzić prawidłowość działania ogranicznika udźwigu a następnie podnieść ładunek
b ) prace transportowe wykonywać z prędkością bezpieczną, przenosząc ładunek jak najbliżej podłoża
c ) oszacować masę ładunku
d ) poprosić o pomoc np. operatora wózka widłowego
a ) tylko po zakończeniu pracy
b ) przed pierwszym podjęciem ładunku i przy podnoszeniu ładunku większego od poprzedniego
c ) każdorazowo przy podnoszeniu ładunku
d ) jednorazowo przed rozpoczęciem danej zmiany
a ) 1x z szybką prędkością
b ) 2x, (1x wolno i 1x szybko)
c ) nie ma potrzeby sprawdzania łączników krańcowych
d ) suwnice nie są wyposażane w łączniki krańcowe
a ) tak, ale tylko łańcuchowe bądź pasowe
b ) nie
c ) tak, lecz tylko wtedy, gdy zblocze hakowe podniesie dostatecznie wysoko
d ) w zakładach pracy o ruchu ciągłym jest to zalecane
a ) tak, ale tylko wtedy, gdy podnoszony ładunek ma nieznaczną masę
b ) tak, ale tylko wtedy, gdy podnoszony ładunek ma masę nie przekraczającą udźwigu nominalnego urządzenia
c ) tak, używa wtedy hamulca awaryjnego aktywowanego przyciskiem bezzwłocznego zatrzymania STOP
d ) nie, nie może
a ) tak, pod warunkiem, że kąt odchylenia lin nie przekracza 45°
b ) tak, pod warunkiem, że kąt odchylenia lin nie przekracza 60°
c ) tak, gdyż maksymalny dopuszczalny kąt wynosi 120°
d ) nie może podnosić ładunku
a ) wyłącznie wtedy gdy otrzymał od przełożonego informację o silnych wiatrach lub o nadciągającej burzy
b ) zawsze przed rozpoczęciem pracy w warunkach silnego wiatru
c ) nie powinien uruchamiać, ponieważ to należy do obowiązków konserwatora
d ) zawsze po zakończeniu pracy i/lub opuszczeniu miejsca sterowania
a ) wolno przewozić ładunki, pod warunkiem zachowania odległości pionowej 0,5 metra od kontenera
b ) nie wolno przewozić ładunków
c ) wolno przewozić ładunki bez zatrzymywania się nad kontenerami i zachowania odległości pionowej 1 metra od kontenera
d ) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
a ) odmówić wykonania pracy
b ) skorzystać z pomocy hakowego (sygnalisty)
c ) najpierw spróbować odłożyć bez pomocy hakowego, dopiero gdy się nie uda poprosić go o pomoc
d ) oszacować drogę transportową, a następnie samodzielnie odłożyć ładunek
a ) ustawienia wszystkich nastawników w położeniu zerowym
b ) ustawienia któregokolwiek nastawnika poza pozycją zerową
c ) niesprawnej instalacji przeciwporażeniowej
d ) złego stanu izolacji przewodów elektrycznych
a ) wysokości na jakiej transportowany jest ładunek
b ) prędkości z jaką transportowany jest ładunek
c ) wysokości i prędkości z jaką transportowany jest ładunek
d ) wysokość i prędkość transportowanego ładunku nie ma wpływu na strefę bezpieczeństwa